Sokat költünk autópálya e-matricákra 2015-ben

A tavalyi évhez viszonyítva idén az első nyolc hónapban a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. összesen 8.69 millió db e-matricát adott el, mintegy 45,4 milliárd forintért. Az állami társaság bevételét ez láthatóan 10 milliárd forinttal növeli a 2014-es azonos időszakhoz képest, amikor 35,5 milliárd forintnyi matricát értékesítettek.

A NÚSZ közlése szerint, ezekből a számokból világosan kiderül az is, hogy a harminc napos matricák kevésbé népszerűek, hiszen ebből idén csaknem húsz százalékkal kevesebbet tudtak csak eladni, mint egy évvel korábban ebben az idő – intervallumban, a heti matricák eladási száma pedig nagyjából ugyan annyi maradt.

Megnőtt a kereslet az éves matricák iránt

Éves autópálya matricákból, nem kevesebb, mint 25 százalékkal többet értékesítettek idén, mint tavaly ugyan ebben az időszakban. Ez behozta a kormány számításait, hiszen nagyon sokan döntenek úgy, hogy a megyei matricát vásárolják meg ötezer forintért, (ami egyébként szintén egész évben érvényes) mintsem, hogy egy éves matricát vegyenek nem kevesebb, mint 42. 980,- Ft-ból. Így az állam költségvetése az olcsóbb matricák ellenére mégis nőtt hat és fél milliárd forinttal, a megyei matricáknak köszönhetően.

Az olcsóbb autópálya matricák mégis több bevételt hoztak, ennek oka azonban máshol is keresendő. A fizetős útszakaszok száma megnőtt, így azoknak az autósoknak is elektronikus autópálya matricát kellett venniük, akik korábban az autópályák városba vezető szakaszait térítésmentesen használhatták. Sok helyen lehetőség van elkerülni a díjköteles részt, viszont így az utazásra fordított idő jóval nagyobb.

Várható további növekedés az állam bevételében a matricának köszönhetően. A Miniszterelnök tervei szerint minden magyar megyei jogú város kétszer két sávos autótat kap, melyek megépítését legkésőbb 2018-ra be is fejeznék. Ennek köszönhetően számos megyében a lakosoknak, valamint az ott átutazóknak is matricát kell vásárolniuk. Szakemberek ezt a beruházást nem kevesebb, mint 500 milliárd forintra becsülik, melyre uniós támogatás nem várható. Ezzel együtt a kormány bejelentése szerint idén még átadnak minimum hatvan km-nyi gyorsforgalmú utat, mellyel már több, mint 1300 km hosszú lesz a fizetős útszakaszok hossza Magyarországon. 2020-ig bezárólag összesen még több mint ötszáz km megépítését tervezik.

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.